در نشست نقد «جایی برای فرشتهها نیست» چه گذشت؟
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۸۶۳۰۵
ایسنا/اصفهان «جایی برای فرشتهها نیست» درباره تیم ملی هاکی دختران ایران و ماجراهایی است که در زندگیشان دارند. این فیلم روایت امیدها، ترسها و آرزوهای این دختران است و ماجرای رفتنشان به مسابقات آسیایی را نیز نشان میدهد.
فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، با حضور عوامل این مستند در پردیس سینمایی سیتیسنتر اصفهان اکران و بررسی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«جایی برای فرشتهها نیست» درباره تیم ملی هاکی دختران ایران و ماجراهایی است که در زندگیشان دارند. این فیلم روایت امیدها، ترسها و آرزوهای این دختران است و ماجرای رفتنشان به مسابقات آسیایی را نیز نشان میدهد. پس از اکران این فیلم کاوه صدقی، سرمربی تیم ملی اینلاین هاکی زنان ایران، خطاب به ورزشکاران اصفهانی حاضر در سالن گفت: این داستانی است که بسیاری از شما آن را لمس کردهاید. این یک قصه واقعی است که بارها و بارها تکرار شده و لازم میدانم که از سام کلانتری و حامد شکیبا نیا بابت ساخت این فیلم تشکر ویژه کنم.
وی ادامه داد: وقتی توجه کارگردان این مستند به تیم ملی هاکی دختران جلب شد و آقای شکیبانیا روی گروهی که کسی نگاهشان نمیکرد، سرمایهگذاری کردند، این تیم مورد توجه رسانهها قرار گرفت، روانشناس پیدا کرد، سلبریتیها به حمایت از ما برآمدند و توانستیم برای تیم پول جمع کنیم. هفته گذشته، وقتی فیلم روی پرده سینما رفت احساس کردیم یک موفقیت فردی یا تیمی، به یک موفقیت اجتماعی تبدیلشده و امروز صدای بچههای این تیم شنیده میشود؛ صدایی که تمام این سالها صدای بسیاری از تیمهای ورزشی و زنان ایران بوده و از داخل خانوادهها دیده و شنیده نمیشد.
صدقی خاطرنشان کرد: معتقدم که این مستند بیش از یک فیلم ورزشی درباره هاکی و فیلمی اجتماعی است که گرفتاریهای جدی را بیان میکند. این فیلم نشان میدهد در جامعهای که «نمیتوانیم» و «نمیگذارند»، به تنها پاسخ ممکن برای مشکلات تبدیلشده، تعدادی از بچههای ایران توانستند موفق باشند، پس حتماً ماهم در عرصه اجتماع، میتوانیم مشکلات را حل کنیم.
سرمربی تیم ملی اینلاین هاکی زنان ایران، تصریح کرد: جامعه یک قایق دو موتوره است که اگر یک موتور آن مردان باشند، حتماً یک موتور دیگر آن زنان هستند. اگر مردان با قدرت و توان زیاد کار کنند، این قایق فقط دور خودش میچرخد و اگر بخواهیم فقط دور نزنیم، به دو موتور قدرتمند نیاز داریم و به همین دلیل این فیلم را همه باید ببینند تا زنان را باور کنند و با مردان و مدل حمایتی که در جایگاه پدر، همسر و برادر میتوانند داشته باشند، آشنا شوند.
به گزارش ایسنا، سام کلانتری، کارگردان این فیلم نیز درباره مراحل ساخت «جایی برای فرشتهها نیست» گفت: برای این مستند طراحی اولیه داشتیم و انتهای فیلم از ابتدا با دو برنامه پیروزی و مدال آوردن یا باخت مشخص بود. برای میانه فیلم نیز برای هر اتفاق دو یا سه برنامه در نظر داشتیم و بعد از جلسه هفت یا هشتم جلسه فیلمبرداری، تکلیف روشن بود و طرح تدوین مشخصشده بود.
وی افزود: بازسازی به معنای آنچه در دنیای فیلمسازی متداول است، در این مستند انجام نشد و بعضی از اتفاقات در فیلم فیالبداهه رخ میداد. من هم در حین فیلمبرداری، پشت دوربین از دیدن و شنیدنشان لذت میبردم، مثلاً بسیاری از صحنهها و اتفاقاتی که بعد از مسابقات میبینید، واقعاً در همان لحظه رخ میداد.
این مستندساز، با قبول نقد لختی ۳۰ دقیقه آغازین فیلم توضیح داد: در۳۰ دقیقه اول فیلم، هزینه زمانی میکنیم تا افراد، بدون شتاب معرفی شوند و مخاطب با آنها آشنا شود، از اول میدانستم که بیننده اگر تا دقیقه ۳۵ سعی کند تحمل کند، ناراضی بیرون نخواهد آمد. درواقع ۳۰ دقیقه اول فیلم، تعامدا ریتمی کند دارد.
کلانتری در خصوص انتخاب هایده صفییاری، بهعنوان تدوینگر فیلم گفت: در انتخاب تدوینگر، هدفمان انتخاب یک خانم بود، تا حس و حال بانوان را درک کند و چیزی فراتر از ما از احوال بانوان کشور و ورزشکاران بفهمد، از طرفی فردی حرفهای نیاز بود که بداند اتفاقی که در ذهن ما شکلگرفته چگونه باید اجرایی شود و مورد دیگر اینکه با دنیای مستند بیگانه نباشد و در دنیای داستانی هم کار کرده باشد.
محمد شکیبا نیا، تهیهکننده مستند «جایی برای فرشتهها نیست» هم که در این نشست حضور داشت درباره مصائب ساخت این مستند گفت: فیلم در یک مرحله خوابید، چون دخترها قرار بود برای مسابقه به چین بروند و نشد، تیم فیلمساز، دو برنامه «بروند و ببرند» یا «بروند و نبرند» را داشت ولی اینکه «نروند» فیلم را منتفی میکرد. البته میشد یک فیلم تلخ ساخت و گفت که اینها آخر نرفتند و همیشه همین است، ولی قصد داشتیم فیلمی ساخته شود که حال مخاطب را خوب کند.
وی ادامه داد: میتوانستیم فیلمی بسازیم که در جشنوارهها بچرخد و اتفاقاً اعتباری برای عوامل بیاورد، ولی از ابتدا، طرح گروه، اکران در سینما بود و تصمیم داشتیم کسی که این فیلم را میبیند، وقتی از سینما خارج میشود حال خوبی داشته باشد و تصمیمگیریهای جدیدی برای زندگی بکند، بنابراین وقتی مشکل سفر به چین پیش آمد تلاش کردم به سام بگویم که پروژه را متوقف کند و خوشبختانه، بحث سفر تیم به کره بعد از چند ماه، دوباره به فیلمبرداری شتاب داد.
شکیبا نیا تصریح کرد: تمام عوامل، از وقت و هزینه خود گذشتند تا بتوانند این فیلم را بسازند. باوجود مشکلات مالی که در طول تولید و تدوین به دلیل شرایط کشور پیش آمد، اگر انگیزههای شخصی تیم مستندساز نبود، شاید واقعاً نمیتوانستیم فیلم را به سرانجام برسانیم، بخصوص اینکه مستند خصوصی، حمایت خاصی ندارد.
این تهیهکننده خاطرنشان کرد: تلویزیون ایران، تیم مستندساز خودش را دارد و الان خیلی از کارها را واقعاً برای تلویزیون نمیتوان درست کرد. با این مستند میتوان تصویر سادهای از زندگی بخشی از مردم جامعه ایران را نمایش داد ولی متأسفانه جای این مستند در تلویزیون نیست و از طرف دیگر، سینمای مستند قرار نیست هزینههای خودش را از تکفروشی و گیشه به دست آورد. در نهایت، عوامل کمک کردند تا این فیلم تولید شد و اگر بنا بود هزینهها به ارزش واقعی انجام شود، شاید فقط ۲۰درصد هزینه تولید برگشت میکرد.
هامون شیرازی، منتقد نیز در این نشست اظهار کرد: سینما دو کار میتواند انجام دهد، میتواند آیینه کشور باشد و نشان دهد که چه اتفاقاتی در حال وقوع است یا اینکه میتواند رؤیای کشورش باشد و بگوید چه میتوان بود. در فیلمهای امروز، رؤیاپردازی نمیشود و تمام فیلمها بهخصوص فیلم مستند، آیینه هستند و تفاوت مستند «جایی برای فرشته نیست» در این است که این فیلم، رؤیاپردازی هم است و بهمنزله چراغی بر روی تپهای است که نشان میدهد چه باید کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۶۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پخش فصل جدید «رخ مادر» از امشب
فصل جدید مجموعه مستند «رخ مادر» روایتی از زندگی مادران شهدا از امشب از شبکه افق روی آنتن میرود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه، فصل دوم مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیهکنندگی امیرحسین اکاتی از امشب پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه به صورت هفتگی روی آنتن شبکه افق سیما میرود.
بدین ترتیب این مجموعه مستند که زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه یابی آن را برعهده داشته است، پنجشنبهها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه افق پخش میشود.
حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدحسینی و علی علائی چهار کارگردان «رخ مادر» هستند که پروژه را در استانهای کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان جلوی دوربین بردهاند.
«رخ مادر» که در قالب داکیودرام ساخته شده است، با روایتی شاعرانه به قصههای بکر و ناب از مادران شهدا که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند، میپردازد.
انتهای پیام